Thursday, May 23, 2013

Willem (-) Alexander

Here’s a blog that looks like mine, subject and background, but obviously isn’t. However, I do like his post and like to direct you there. It is all in Dutch however. Sorry...
The first post I direct you to is about our current King, Willem-Alexander.
http://vrijeopinie.blogspot.nl/2013/04/willem-alexander-zal-zijn.html

Deze wil ik ook nog even uitlichten:

"Het waren de jaren - rond 1879 - dat het Oranjehuis bezig was onverbiddelijk uit te sterven."
Wat een heerlijke woordkeuze.

Uit dezelfde post:

"Wat verstandig, zeggen ze. Geen Willem IV maar Koning Willem-Alexander. Dus niet terug naar de grotendeels ongelukkige mannelijke Oranjevorsten van de 19e eeuw. Willem-Alexander wordt koning om zichzelf. W-A de eerste.

Toch maakt de Willem-Alexander op die wijze wel degelijk een verbinding met de geschiedenis. Dat ligt niet aan hem persoonlijk maar aan het besluit van zijn ouders Beatrix en Claus toen zij hem die naam gaven. Ik weet niet zeker of hierover destijds, in 1967, openlijk is gesproken. Maar vaag blijft mij bij dat Beatrix en Claus bij de naamgeving van hun oudste zoon uitdrukkelijk gedacht hebben aan de twee Oranjeprinsen aan wie het koningschap door hun vroegtijdig overlijden voorbij was gegaan."
http://vrijeopinie.blogspot.nl/2013/01/the-day-after-willem-alexander-en-de.html


Ik had het geschreven kunnen hebben. Ergens heb ik hetzelfde sentiment geventileerd, maar dat zou best eens in mijn dagboek kunnen zijn. Maar toch, op de troon, alsnog, Willem (-) Alexander.

No comments: