Tuesday, July 14, 2009

Filosofatie over 'Persoonlijkheid'

Definitie van Dale:
Per.soon.lijk.heid de; -heden 1 v datgene wat een persoon karakteriseert: weinig ~ hebben een weinig uitgesproken karakter 2 m,v iem met veel persoonlijkheid


Is het hebben van een persoonlijkheid een mythe?

Als we de bovenstaande definitie bekijken bestaat een persoonlijkheid uit een set van karakteristieken van een bepaalde persoon. Als we ervan uitgaan dat deze karakteristieken tijdens het leven aan ontwikkeling doen, dan zou je kunnen zeggen dat een persoonlijkheid een mythe is. Maar dan nog, bestaan er geen karakteristieken die niet doorontwikkelen maar zijn en blijven zoals ze waren toen het persoon geboren werd? Dat is wat ik wel geloof.

Ik wil graag mezelf als voorbeeld nemen. Ik ben van herkomst Indonesisch; ik ben geboren in Indonesiƫ, maar opgegroeid in Nederland bij een Nederlands gezin. Tijdens mijn jeugd heb ik typische Nederlandse trekjes opgepikt wat maakt dat mijn gedrag voornamelijk als Westers betiteld kan worden. Toch bezit ik nog steeds typische Indonesische/Aziatische trekjes. Dit werd mij onlangs duidelijk toen ik opeens Aziatische vrienden kreeg.

Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in Midden-Limburg. In het dorp was ik destijds het enige geadopteerde Indonesische kind. Ik groeide op te midden van allemaal Nederlandse kinderen. Aziatische vrienden had ik niet.

Twee jaar geleden ben ik verhuisd naar de ‘grote’ stad, Amsterdam. Ik werd opeens geconfronteerd met een stuk kleurrijkere cultuur, of liever gezegd verschillende culturen naast de Nederlandse cultuur. Amsterdam is een smeltkroes van culturen en dit dringt vanzelf door in het leven en het werk van de mensen uit deze streek. Zo kwam ik ook in contact met twee (half-)Aziatische mensen. Het contact ging al snel over in vriendschap en ik merkte op dat het me een stuk minder energie koste om met hen te communiceren; op een bepaald niveau denken en leven we hetzelfde wat resulteert in dezelfde smaken, ideeĆ«n en daaruit vloeiende standpunten en keuzes. Niks aangeleerd, niks invloed van de maatschappij waarin wij leven. Maar karaktertrekken die aangeboren zijn.

Hieruit concludeer ik dat je persoonlijkheid niet alleen een stuk maatschappijgebonden is en dus ook in ontwikkeling, maar ook een stuk biologisch en maar moeilijk ombuigbaar.

1 comment:

Anonymous said...

Zoals veel (filosofische) dingen in het leven, blijkt ook dit uit twee schijnbaar tegengestelde dingen te bestaan :) Interessant stuk om te lezen, en ik denk dat je gelijk hebt.

Janneke (je weet wel, Gypsy van het forum)